Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Monday, February 09, 2009

Saturday, February 7, 2009

APA YANG DIJANGKA JADI DAH JADI: CUKUP-CUKUP LA YOP!

Dr. Zambry Kadir dah angkat sumpah jawatan MB Perak. Tahniah! Tapi Nizar masih berdegil dan anggapnya dirinya MB. Nizar juga nak saman Sultan Azlan Shah. Apa nak jadi ni? Cukup la Yop, cukup!

Orang kata macam-macam pasal Perak. Ada yang kata BN rasuah ADUN supaya jadi katak lompat. Ada yang kata BN akan lengkup dalam PRU13. Ada yang kata Najib Razak akan tersepit. Ada yang kata Zambry tak lama jadi MB. Ada yang kata Zahid Hamidi yang akhirnya jadi MB Perak.

Lepas tu, ada juga orang kata PR akan menang kes saman Sultan. Anwar Ibrahim akan kudita Parlimen Malaysia. BN akan hilang kuasa di peringkat pusat. Dan, tunggu saja apa akan berlaku bulan depan.

Kepada saya yang cetek ilmu politik ni, katalah apa yang nak dikatakan. Tapi, apa yang dijangka terjadi, sudah pun terjadi. PR dah jadi pembangkan dalam DUN Perak. BN jadi kerajaan yang baru. Zambry dah jadi MB. Nizar dah jadi ADUN biasa tanpa kuasa. Inilah realitinya realpolitik!

Kalau sapa tak faham maksud realpolitik, cari kamus atau google Wikipedia. Di sana ada jawabnya. Kalau anda nak tanya orang universiti pun apa salahnya. Tapi, intisarinya adalah, politik adalah seni yang serba mungkin. Semalam berkuasa, hari ini hilang kuasa. Semalam tak ada kuasa, hari ini dapat kuasa.

Sebab itu, Zambry kena ingat soal realpolitik ini. Anda kan pakar sains politik. Phd. anda pun pasal politik. Ingat dan insaflah. Hari ini anda ada kuasa. Besok mungkin anda hilang kuasa. Jadi, jangan korup. Jangan kawin satu lagi untuk ada tiga isteri. Jangan main politik sampai rakyat Perak lintang pukang. Jangan salah guna kuasa sampai rakyat binasa. Jangan ingat diri yang paling hebat. Jangan lupa Zahid Hamidi sentiasa berangan nak jadi MB. Jangan lupa Allah SWT.

Untuk semua yang terus-terusan nak kecoh kat kedai kopi, itu tak kena, ini tak kena, cukup-cukup la Yop. Apa yang Tuhan kata jadi, dah pun jadi - kun-fa-ya-kun! – http://politica-net.blogspot.com/

No comments: