Monday, December 14, 2009
Jangan KPI Naik Tapi Sokongan Merudum
A Kadir Jasin
[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]
APABILA pengurangan peruntukan belanjawan (budget) menjejas perbelanjaan makan pelajar asrama sekolah kerajaan, saya rasa kita perlu mula berasa bimbang.
Bukan apa, tetapi yang selalu kita dengar dilaungkan ialah rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.
Jadi apabila yuran makan asrama dinaikkan atas alasan kerajaan mengurangkan peruntukan pelajaran dalam Belanjawan 2010, saya jadi bingung.
Yang mana satu diutamakan -- rakyat jelata atau pencapaian kewangan kerajaan?
Bukan kerana jumlah sebenar iaitu daripada RM1 kepada RM3 sehari, tetapi daripada sudut kuantum dan prinsip. Daripada aspek kuantum, ia adalah besar – dua kali ganda. Daripada sudut prinsip pula, ia macam terbalik. Kerajaan kurangkan peruntukan dan rakyat jelata kena tanggung beban.
Soal hanya ibu bapa dan penjaga berpendapatan lebih RM5,000 sebulan saja yang kena bayar kadar baru itu bukan isu pokok. Mungkin RM3 sehari tidak besar bagi mereka tetapi kita kena ingat, mereka juga dikenakan cukai pendapatan yang lebih tinggi.
Inilah yang saya fahami apabila membaca laporan Bernama yang memetik Ketua Setiausaha Kementerian berkenaan Zulkurnain Awang sebagai berkata langkah kementerian menaikkan yuran makan bagi pelajar asrama daripada RM1 kepada RM3 sehari mulai tahun depan merupakan antara strategi untuk mengurangkan bajet bagi tahun depan.
Katanya, "Melalui cara ini kita dapat mengurangkan perbelanjaan memandangkan peruntukan bajet dalam bidang pendidikan dikurangkan tahun depan.”
Dalam bahasa yang mudah, oleh kerana kerajaan kurangkan peruntukan pendidikan dalam Belanjawan 2010, maka bebannya dipindahkan kepada ibu bapa dan penjaga.
Kemudian dia berkata: “Bahkan banyak lagi perkara lain yang boleh diteliti untuk dikurangkan di masa depan seperti berjimat pada benda-benda yang tidak memberi kesan tinggi dalam bidang pendidikan."
Tidak tahulah saya, tetapi bukankah lebih elok diteliti dulu benda-benda lain yang boleh dijimatkan sebelum memindahkan beban pengurangan peruntukan kepada ibu bapa dan penjaga?
Maaf cakaplah, kadang-kadang saya mendapati sukar memahami dan menrasionalisasikan antara ikrar pemerintah dan para pesuruhnya dengan apa yang dilakukan.
Saya kurang pasti masa ada mereka tidak komited kepada apa yang mereka ikrarkan atau mereka tidak tahu bagaimana melaksanakannya. Atau mereka tidak tahu berhujah.
Bertambah lagi kebimbangan saya apabila membaca kenyataan Zulkurnain Awang seterusnya iaitu pengurangan peruntukan tahun depan “tidak akan menjejaskan keseluruhan kualiti dan perkhidmatan oleh kementerian dalam bidang pendidikan.”
Maksudnya kualiti dan perkhidmatan bidang pendidikan akan terjejas cuma tidak keseluruhannya.
Zulkurnain berkata demikian ketika diminta oleh wartawan mengulas kenaikan yuran makan asrama yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Alimuddin Mohd Dom sebelum itu.
Saya rasa lebih baik pemerintah mengutamakan pendidikan, kesihatan dan perkhidmatan sosial yang lain daripada bercakap hendak mengganti pesawat perang, mengubahsuai kediaman rasmi dan seumpamanya.
Berapa banyak sangatlah pendapatan dengan menaikkan yuran makan itu berbanding kesan psikologi dan perhubungan awam?
Bukan apa, takut-takut KPI menteri dan pegawai naik tapi sokongan rakyat merudum.
Kalau boleh, fikir balik la kot!
Posted by A KADIR JASIN at 7:12 AM 37 comments
Thursday, December 10, 2009
New MACC Head & RM47M Dead Police Chief
A Kadir Jasin
[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]
FOR THE sake of all Malaysians, I pray that the Malaysian Anti-Corruption Commission’s Chief Commissioner designate, Abu Kassim Mohamed, is not being premature in his proclamation.
The soon-to-be-promoted deputy head of the MACC, according to media reports, had vowed to restore the credibility of the agency when he takes over on Jan 1.
"I will introduce several plans and measures to redeem MACC's integrity and public confidence," he told reporters after opening the Integrity Conference 2009 in Penang on Dec. 5.
He said cooperation from other agencies and non-government organisations was also important in restoring the MACC's credibility.
He had earlier spoke at a one-day seminar themed 'Integrity in Development', which was opened by Penang Chief Minister Lim Guan Eng and attended by staff and officers of various government agencies
Abu Kassim is slotted to replace Ahmad Said Hamdan, who would retire at the end of the month, five months ahead of his retirement date.
Personally, I would like to express my deepest hope that Abu Kassim makes a good Chief Commissioner.
I recall that during the sitting of Royal Commission for the Enhancement of the Operations and Management of the Royal Malaysian Police in 2004 and 2005, Abu Kassim had impressed the members of the Commission.
He was then the head of the Penang Anti-Corruption Agency, the predecessor to the MACC, and had volunteered to brief members of the Commission on the inside stories of corruption. He showed the Commission video recordings of the corrupt and their corruptors in action.
It sounds to me that the same fire is still burning in his belly. So I wish him all the best and hope he’ll use his new position and the wider powers of the MACC without fear and favour to bring small and big fish to book.
He has to act on the corrupt and their corruptors with equal ferocity.
The corruptors – the chin chai and the duit kopi givers, the holiday sponsors and the “offerers” of retirement posts to civil servants and politicians -- are as evil as the corrupt themselves.
We have seen how retired senior government officers and politicians shamelessly accepted board appointments at gaming companies and conglomerates with extensive gaming operations.
Abu Kassim and his officers must not be cowed by political pressure from any quarter, be it the ruling party or the opposition.
He must come down equally hard on both because there’s nothing to stop the opposition from becoming the government and the government becoming the opposition in future.
It’s not too much to say that the MACC is our last hope of ridding our political system of corruption and abuse of power.
The MACC can offer us this glimpse of hope by being proactive i.e initiating investigations on suspected political figures without waiting for complains to be filed.
Simply put, if we are going to continue to have the BN as our government, let’s have a cleaner and more credible BN. On the other hand, if the voters feel that it’s time to replace it with the Pakatan Rakyat, let us be sure that the latter is free of corrupt and abusive leaders.
We cannot have a situation where one weak political party is replaced by another weak political party as our government simply because too many of our politicians are under the cloud of suspicion, either for corruption or other immoral activities.
Since political parties are unlikely to be able or willing to get rid themselves of corrupt but powerful warlords, only a proactive and fearless MACC can help weed out such people from all parties so that when the next general election comes, the voters are assured of better candidates to choose from.
Let’s put it this way, how can we ever put our system above suspicion when we read in the newspapers of a dead Deputy IGP leaving behind assets worth RM47 million? Unless it could be proven that he came from a very wealthy family and had inherited such a fabulous wealth, a posthumous investigation should be carried out. These days, they call it forensic investigation.
The New Straits Times reported that a bitter legal tussle is brewing between a brother and the son of a former deputy inspector-general of police Jaafar Abdul, who reportedly left behind RM47.3 million in property on his death in September.
Jaafar’s son, Jeffri Jaffar, the report said, had obtained an interim order against his uncle, Ahmad Dedol, from the Syariah High Court in Muar on Nov 4 to freeze all movable and immovable properties of his father until a decision by the court.
Or am I, in placing my bet on the MACC chief designate, is making another futile call? I hope not. The reverse of that is the continued downgrading our corruption index and with it our global competitiveness.
At the end of the day, everybody pays a high price for the crime of the corrupt and their corrupters.
Posted by A KADIR JASIN at 7:30 AM 12 comments
Tuesday, December 08, 2009
A Kadir Jasin
[PERINGATAN KHAS -- Oleh sebab kes ini adalah kes mahkamah, maka saya tidak akan menyiarkan sebarang komen yang menyentuh atau memberi kesan (material) kepada saman Zaid itu. Dalam erti kata yang lain, hak sivil (civil liberty) kita semua yang mengambil bahagian dalam blog ini menjadi terhad akibat daripada saman itu.]
BUAT makluman pembaca dan pembahas sekalian, saya telah disaman oleh Senator Zaid bin Ibrahim di Mahkamah Tinggi Malaya di Kuala Lumpur (Bahagian Sivil) kerana menulis rencana bertajuk “ Zaid, The Hurricane Hattie Of PR” yang disiarkan dalam blog ini pada 21 Oktober lalu.
Zaid yang juga seorang blogger mengemukakan saman itu di hadapan Yang Amat Arif Tan Sri Ariffin bin Zakaria, Hakim Besar Malaya pada 2 Disember lalu. Saman itu diserahkan kepada saya oleh peguamnya, Rueben Mathiavaranam dari firma guaman Rueben Williams Advocates & Solocitors hari ini, 7 Disember.
Zaid adalah bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri dan kini berupa salah seorang Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Oleh sebab kes ini adalah kes mahkamah, maka saya tidak akan menyiarkan sebarang komen yang menyentuh atau memberi kesan (material) kepada saman Zaid itu. Dalam erti kata yang lain, hak sivil (civil liberty) kita semua yang mengambil bahagian dalam blog ini menjadi terhad akibat daripada saman itu. Jadi berhati-hatilah.
Dalam samannya, Zaid menuntut:-
1) Ganti rugi am kerana libel yang akan ditaksir;
2) Ganti rugi teruk kerana libel yang akan ditaksir;
3) Ganti rugi teladan kerana libel yang akan ditaksir;
4) Injunksi untuk menghalang Defendan sama ada beliau sendiri, pengkhidmatnya, ejennya atau selainnya walau bagaimana sekalipun daripada terus-menerus menyiarkan/menerbitkan dan/atau menyebabkan diterbitkan/disiarkan perkataan yang diadukan yang terkandung dalam rencana yang dipertikaikan itu atau apa-apa perkataan yang serupa yang memfitnah Plaintif;
5) Perintah yang mengarahkan Defendan menyiarkan/menerbitkan permintaan maaf dalam bentuk dan dengan cara yang diluluskan oleh Plaintif atau oleh Mahkamah Yang Mulia ini dan ia hendaklah disiarkan/diterbitkan sekali dalam akhbar kebangsaan pilihan Plaintif atas perbelanjaan Defendan;
6) Faedah di atas ganti rugi yang diawardkan dari tarikh penyiaran/penerbitan perkataan yang diadukan hingga ke tarikh penghakiman;
7) Faedah ke atas ganti rugi yang diawardkan dari tarikh penghakiman sehinggan ke tarikh penyelesaian penuh dan muktamad;
8) Kos; dan
9) Relief lanjut atau relief lain tertentu yang disifatkan patut dan wajar oleh Mahkamah Yang Mulia ini.
Saya telah pun meminta peguam saya bertindak ke atas saman itu.
Untuk makluman para pembaca dan pembahas juga, Zaid telah menjawab tulisan saya itu dalam blognya pada hari yang sama iaitu 21 Oktober dengan tajuk “Kalau Hati Dah Busuk.....”
Selain menganggap saya sebagai seorang yang berhati busuk dan penulis upahan, dia juga membuat beberapa tuduhan dan andaian mengenai saya dalam blognya itu.
Namun tidak sedikit pun terlintas di fikiran saya untuk menghalang atau menyekat kebebasan Zaid, apatah lagi mengambil tindakan undang-undang.
Sebagai seorang blogger, saya percaya kepada hak dan kebebasan bersuara. Malah saya bergembira jika beliau juga menjawab dan berbahas dalam blog saya. (Sekadar makluman, tulisan saya mengenai Zaid menarik 105 komen manakala blog Zaid mendapat 26 komen.)
Pada mulanya saya begitu gembira kerana daripada tulisannya, jelas Zaid tidak berasa gusar atau terancam dengan tulisan saya.
Beliau menutup rencananya dengan kenyataan berikut:
“Bagi saya, kalau PKR, PAS atau DAP yang mendakwa saya ini satu watak kartun dan seorang pengacau, maka saya perlu meneliti tuduhan tersebut. Tetapi kalau setakat penulis upahan UMNO yang membuat tuduhan, saya rasa saya masih lagi boleh tidur nyenyak. Lagi pun tak berapa syok nak melayan budak-budak upahan, terutamanya yang hati mereka dah terlalu busuk.”
Posted by A KADIR JASIN at 4:35 PM 24 comments
Friday, December 04, 2009
Kena Gempar Terus Ketar
A Kadir Jasin
[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]
BEBERAPA hari telah berlalu apabila pakatan pembangkang sekali lagi berjaya “gempar” sesetengah pembesar Barisan Nasional sehingga ada yang melatah.
Istilah gempar yang saya gunakan di sini merujuk kepada loghat kontemporari Utara di mana gempar membawa erti mengusik/mengacah dengan tujuan menyebabkan ketakutan.
Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor “gempar” Kerajaan Pusat dengan mengancam tidak membenarkan pegawai negeri menghadiri kursus Biro Tata Negara (BTN).
Pada mulanya saya langsung tidak melihat “gempar” Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim itu sebagai membawa sebarang makna kerana ia di luar bidang kuasa beliau.
Mengikut pemahaman saya, semua kakitangan awam tertakluk kepada Perintah Am (General Order). Kalau GO kata mereka kena sertai kursus BTN atau apa juga kursus, maka mereka wajib menghadirinya. Ingkar adalah kesalahan dalam tata cara dan ketertiban perkhidmatan awam dan boleh dikenakan tindakan.
Oleh kerana perkhidmatan awam Selangor adalah sebahagian daripada perkhidmatan awam pusat maka kuasa penentu adalah di tangan Kerajaan Pusat. Apa yang dilakukan oleh Abdul Khalid adalah sekadar menguji kecerdasan pemikiran Kerajaan Pusat.
Saya yakin ditakdirkan Pakatan Rakyat memerintah negara, ia juga akan menggunakan agensi seperti BTN untuk menjalankan kursus yang selari dengan dasarnya.
Tup-tup (sekali lagi loghat Utara), kita dengar Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Nazri Abdul Aziz, berkata kerajaan akan pinda kurikulum BTN.
Katakanlah memang kerajaan bercadang pinda kurikulum BTN agar serasi dengan Satu Malaysia, tetapi mengumumkannya serentak dengan asakan kerajaan PR Selangor memberi gambaran ia tunduk kepada kata dua Abdul Khalid itu. Kalau pinda untuk serasi dengan Satu Malaysia pun belum tentu PR akan terima.
Kalau tidak kerana penjelasan Timbalan Menteri di JPM, Ahmad Maslan, kekeliruan ini akan berterusan. Ahmad Maslan yang bertanggungjawab terhadap BTN berkata tindakan Kerajaan Selangor tidak menjejas kegiatan biro itu kerana bukan semua agensi di Selangor di bawah kawalan kerajaan negeri.
Jadi apakah yang sebenarnya berlaku? Saya simpulkan seperti berikut:-
1. Mohamed Nazri memang terkenal dengan tabiat lepas cakap dan celopar. Dalam bahasa Inggeris, orang macam dia digelar “loose cannon” atau meriam yang tidak boleh dikawal;
2. Media massa, termasuk media arus perdana yang pro-kerajaan tidak lagi mengamalkan konsep melindungi sumber berita (protecting the source) dan tidak mementingkan implikasi sesuatu maklumat. Mereka lapor apa saja yang diucapkan tanpa mempedulikan ketepatan dan implikasi sesuatu kenyataan. Jadi, kalau Mohamed Nazri celopar dan lepas cakap, maka celopar dan lepas cakap jugalah yang mereka laporkan.
3. Ada pemerhatian media mengatakan amalan ini baik kerana laporan media menepati apa yang diucapkan (truthful);
4. Inilah yang terjadi kepada Mursyidul Am Pas merangkap Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat. Apabila kenyataan, hujah dan fatwa beliau yang tak masuk akal atau “outrageous” dilaporkan oleh media massa, maka terdedahlah beliau kepada pelbagai reaksi dan kesimpulan;
5. Pas yang dahulunya cekap dan padu mengawal pengaliran maklumat dengan hanya menggunakan saluran rasmi parti (Harakah dan Harakah Daily) kini menggunakan saluran umum, termasuk media massa arus perdana;
6. BN pula nampaknya terlalu bergantung kepada media massa pro-kerajaan tanpa memberi perhatian secukupnya kepada pengurusan pengaliran maklumat. Peranan pegawai media dan jurucakap rasmi yang terlatih, berpengalaman serta berwibawa semakin tidak ketara;
7. Peliknya, kelemahan pengurusan pengaliran maklumat rasmi ini berlaku di saat-saat ramai pegawai media dan pegawai khas menteri dilantik menjadi ahli lembaga pengarah pertubuhan media;
8. Ledakan maklumat dan perkembangan pesat telekomunikasi tidak lagi memungkinkan mana-mana pihak mengawal pengaliran maklumat walaupun mereka memiliki saluran maklumat sendiri;
9. Media massa arus perdana mungkin tidak menyiarkan sesuatu berita atas keputusan sendiri atau kerana arahan, tetapi sebahagian besar masyarakat akan membacanya dalam akhbar parti atau daripada Internet manakala yang lain akan mengetahuinya melalui cerita mulut;
10. Dalam era ICT, siapa yang dahulu bercerita dan lantang bersuara dialah yang akan percayai oleh majoriti; dan
11. Akhir sekali tahap kemampuan berhujah dan berbahas yang semakin luntur di kalangan ahli politik dan penyebar maklumat. Ambil contoh kenyataan seorang menteri mengenai kes pergaduhan dua orang ahli keluarga di raja yang menyebabkan kecederaan parah. Ini adalah kes jenayah. Dalam kes jenayah, pendakwa adalah negara. Kalau ada kes, ia wajib dihadapkan ke mahkamah. Isu selesai luar mahkamah tidak timbul. Hanya dalam kes sivil, pihak yang bertelagah boleh mencari penyelesaian di luar mahkamah.
Posted by A KADIR JASIN at 11:11 AM 0 comments
Tuesday, December 01, 2009
A Kadir Jasin
[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]
PADA 29 November, Bernama memetik Menteri Kewangan Kedua Ahmad Husni Hanadzlah sebagai berkata kerajaan telah menjalankan kajian yang “agak lama dan komprehensif” mengenai rancangan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST)
Saya tidak berhasrat berbahas mengenai semantik dengannya, tetapi saya rasa kurang selesa apabila dia berkata kajian itu “agak lama dan komprehensif.”
Mengapa agak lama dan agak menyeluruh? Mengapa tidak lama dan menyeluruh? Bagi cadangan yang sangat penting macam GST ini, kerajaan tidak boleh main agak-agak.
Kerajaan wajib tahu dan yakin bahawa pelaksanaannya nanti tidak menjejaskan kesejahteraan rakyat seperti yang Ahmad Husni janjikan.
Cukai dalam apa bentuk sekalipun akan menjejas kesejahteraan orang atau pihak yang membayarnya. Sebab itulah macam-macam cara dan kaedah diperkenalkan oleh pemerintah di dunia bagi mengurangkan beban dan persepsi negatif percukaian.
Dalam keadaan paling teruk atau ekstrem, tindakan memperkenalkan cukai baru atau menaikkan kadar cukai yang sedia ada telah mencetuskan rusuhan dan dalam hal-hal tertentu telah menjatuhkan kerajaan.
Di negara kita sendiri, cadangan GST ini sudah lama dibuat tetapi tidak dilaksanakan kerana kerajaan kurang yakin dan kurang pasti kesannya kepada pembayar cukai dan pengguna.
Yang pasti adalah kerajaan tidak ada kerajaan yang akan memperkenalkan GST atau apa juga cukai jika ia tidak menambah hasil (pendapatan) perbendaharaan.
GST atau dalam bahasa Inggeris Goods and Services Tax adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab itulah ia juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan (consumption tax). Dalam erti kata yang lain, asasnya jauh lebih luas daripada Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang ada sekarang.
Kali terakhir GST dibangkitkan adalah pada tahun 2004 apabila Pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan yang cukai itu akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari, 2007.
Bagaimanapun, menjelang tarikh itu Pentadbiran Abdullah mengalami krisis kewibawaan dan keyakinan yang serius dan banyak cadangan tidak dilaksanakan.
Bercakap kepada pemberita di Gopeng, Ahmad Husni berkata sebanyak 143 buah negara telah melaksanakan GST. Dalam Asean hanya Malaysia, Brunei dan Myanmar yang belum memperkenalkannya.
Ini bermakna GST menjadi pilihan kerana ia adalah sistem percukaian yang paling luas asasnya dan paling produktif. Ahmad Husni berkata kerajaan menjangka pendapatan tahunan meningkat RM1 bilion dengan pelaksanaan GST bagi menggantikan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan.
Pada 21 November, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Mohd Najib Abdul Razak mengumumkan yang rang undang-undang berhubung GST akan dibentangkan untuk bacaan pertama pada akhir sidang Dewan Rakyat sekarang.
Cara pemerintah dan media massa kawalannya menghebah dan memperjelaskan GST akan menentukan penerimaan atau penolakan rakyat jelata terhadapnya. Ini sangat relevan kepada Barisan Nasional kerana pelaksanaan cukai baru itu hampir dengan pilihan raya umum akan datang.
Menurut Ahmad Husni, GST dijangka dilaksanakan 18 bulan selepas bacaan kedua rang undang-undang pada Mac tahun depan. Ini bermakna cukai itu akan berkuat kuasa sekitar Ogos atau September, 2011.
Logiknya kadar GST lebih rendah daripada kadar Cukai Jualan (5-15 peratus) dan Cukai Perkhidmatan (lima peratus). Di negara jiran Singapura kadar GST adalah tujuh peratus manakala Negeri Thai dan Indonesia 10 peratus. Ada ramalan mengatakan kadar yang akan dikenakan di Malaysia lebih rendah daripada itu – di sekitar lima peratus.
Seperti yang pernah dihujahkan oleh ketua bahagian percukaian tidak langsung firma perakaunan KPMG, Philppe Norre, cukai GST perlu dirangka dengan sebegitu rupa agar berkesan dan di masa yang sama tidak menyusahkan pembayar cukai.
Beliau berkata hanya bahan makanan asas dan perkhidmatan seperti kesihatan, perubatan dan pendidikan perlu dikenakan cukai paling rendah. Satu struktur yang mudah dengan hanya satu atau dua kadar adalah lebih berkesan dan berjaya. Tambahnya kebanyakan negara yang mengamalkan GST mengenakan satu kadar sahaja.
Kesimpulannya, pertama, tidak ada cukai yang tidak membebankan. Itulah sebabnya dalam bahasa ekonomi, kewangan dan fiskal disebut beban cukai (tax burden). Bagi GST ini, beban yang dianggarkan adalah RM1bilion yang berupa penambahan hasil kerajaan.
Kedua, pelaksanaan GST jika tidak diawasi dengan ketat akan diperalat dan dimanipulasikan oleh pengeluar, pengedar dan peruncit untuk menipu (profiteering).
Di sinilah kita meletakkan satu lagi penanda aras kepada PKI Perdana Menteri kerana dia juga adalah Menteri Kewangan. Idea dan pelaksanaan GST kini menjadi tanggungjawab mutlak beliau.
Dan ketiga, tambahan hasil cukai daripada GST akan hanya memanfaatkan pembayar cukai dan rakyat jelata jika dibelanjakan dengan berhemah. Rekod pencegahan pembaziran dan penggunaan berhemah tabungan negara oleh sektor awam belum cukup meyakinkan.
Posted by A KADIR JASIN at 6:02 AM 0 comments
Monday, November 30, 2009
By
Dr. Mahathir Mohamad
on November 30, 2009 12:07 PM | Permalink | Comments (0) | TrackBacks (0)
Bookmark and Share
1. Pilihanraya Umum ke-13 hanya dua tahun lagi. Saya sedang meneliti reaksi rakyat terhadap UMNO dibawah pimpinan baru. Saya terkejut. Saya terkejut kerana seorang bekas pemimpin UMNO yang kanan telah meluahkan perasaannya dengan berkata "UMNO is rotten to the core" (UMNO busuk hingga ke ususnya).
2. Beliau telah berkata yang beliau sedang memikir untuk menyokong PAS. Beliau juga berkata beliau telah bertemu ramai pemimpin-pemimpin UMNO yang telah bersara dan mereka speendapat dengannya.
3. UMNO busuk daripada peringkat terendah hingga ke peringkat tertinggi katanya. Di cawangan, ketua cawangan hanya berjuang untuk mengekal dirinya sebagai ketua sahaja. Kenapa? Sebabnya majoriti ketua cawangan dapat jadi pengerusi Jawatakuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung dengan elaun tertentu dan kuasa untuk mengagih peruntukan. Berpeluang juga untuk jadi kontraktor Kelas F untuk projek kecil di luar bandar.
4. Untuk menentukan dirinya tidak dicabar ketua cawangan tidak akan benarkan sesiapa yang lebih terpelajar daripadanya masuk UMNO cawangannya. Lebih daripada itu kebanyakan peruntukan untuk jadi ahli UMNO, yang mana dia mesti melalui cawangan, tidak akan dilayan. Tujuannya ialah supaya cawangannya tidak mempunyai banyak ahli kerana mereka tetap akan menimbulkan masalah dan sukar dikawal, bahkan sukar disogok pun.
5. Sebab itu tidak ramai ahli profesional yang dapat menjadi ahli UMNO. Sebaliknya semakin ramai daripada pemimpin PAS terdiri daripada doktor, peguam, jurutera dan lain-lain profesyen.
6. Oleh kerana ketua cawangan biasanya tidak memiliki pelajaran yang tinggi dan beliau menentukan ahli lain dalam cawangannya mempunyai ilmu pengetahuan yang lebih rendah daripadanya, maka apabila ketua terpaksa berhenti kerana sebab-sebab tertentu, maka penggantinya akan terdiri daripada yang kurang berkebolehan daripadanya. Dengan itu kualiti kepimpinan akan merosot sepanjang masa.
7. Tentu ada cawangan yang tidak seperti ini tetapi pengecualian hanya mengesahkan keadaan yang sebenar.
8. UMNO, kata bekas pemimpin kanan ini sekarang dipimpin oleh perasuah. Mereka menjadi ahli Majlis Tertinggi kerana sogokan wang. Orang ramai tidak akan serah nasib mereka kepada perasuah.
9. Penempatan perasuah dalam Kerajaan dan badan-badan lain juga memburukkan lagi imej UMNO. Sudah tentu perasuah akan dipilih sebagai calon UMNO dalam Pilihanraya Umum ke-13. Jika mereka diberi kemenangan maka negara akan dapat Kerajaan perasuah. Sebab itu beliau tidak akan sokong UMNO sebaliknya akan menyertai dan menyokong parti lawan. Katanya lagi hingga kini separuh daripada orang Melayu tidak merasai nikmat kerana Kerajaan-Kerajaan pimpinan UMNO menidakkan hak mereka sedangkan mereka juga orang Melayu walaupun mereka menyokong parti lawan. Mereka yang menyokong parti lawan bertambah sejak (Tun) Abdullah kerana ramai daripada ahli UMNO sendiri sudah tidak percaya kepada UMNO.
10. Yang tinggal katanya ialah orang yang berkepentingan yang berharap mendapat sesuatu kerana menyokong UMNO. Mereka ini bukan nasionalis dan mereka tidak boleh diberi kepercayaan.
11. Banyaklah lagi hujah-hujahnya akan sebab-sebab UMNO tidak lagi akan diberi peluang untuk memerintah negara yang disayangi olehnya. Saya tidak akan hurai lebih lanjut. Hanya yang saya ingin sebutkan ialah pendapat beliau sudah menular ke semua peringkat orang Melayu, bahkan ahli UMNO juga.
12. Rakan-rakan dalam Barisan Nasional semuanya berpecah dan lemah. Mereka tidak mampu menjayakan Barisan Nasional.
13. Masa semakin singkat untuk memperbaiki keadaan ini. Saya mencatat maklumat ini untuk pengetahuan umum sahaja.
Saturday, November 28, 2009
ANWAR SEBAGAI PENASIHAT EKONOMI
2. Mungkin kepimpinan Kerajaan Selangor tidak tahu akan prestasi Dato Seri Anwar sebagai Menteri Kewangan Kerajaan Pusat diwaktu krisis kewangan melanda Malaysia.
3. Dia begitu taksub dengan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF - International Monetary Fund) dan Bank Dunia sehingga menerima bulat-bulat nasihat Michel Camdessus (pengarah urusan IMF) dan James Wolfensohn (presiden Bank Dunia dan sahabat karibnya) supaya negara ini mengurangkan perbelanjaan Kerajaan untuk mencapai surplus, menaikkan faedah pinjaman bank dengan tinggi supaya peniaga kekeringan modal dan tidak dapat berniaga, memendekkan masa untuk membayar hutang bank daripada enam bulan kepada tiga bulan untuk menjadikan yang berhutang muflis dan bank dibeban dengan hutang tak berbayar (non-performing loans), supaya bank tidak dapat berfungsi dan memerlukan suntikan modal dan bermacam lagi tindakan yang melemahkan dan memburukkan lagi ekonomi negara ini supaya terpaksa mendapat bantuan IMF dan Bank Dunia dengan syarat ekonomi Malaysia diserahkan kepada institusi-institusi ini.
5. Tindakan Anwar ini dikenali dalam akhbar-akhbar sebagai pengamalan dasar IMF tanpa IMF - iaitu tanpa apa-apa bantuan kewangan daripada IMF.
6. Dengan dasar yang diperkenal oleh Dato Seri Anwar maka keadaan ekonomi menjadi lebih buruk dan Ringgit Malaysia jatuh lagi nilainya.
7. Jelas sekali Anwar tidak faham sama sekali pengurusan kewangan dan ekonomi negara.
8. Kuasanya keatas kewangan dan ekonomi terpaksa dipindah kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), sebuah jawatankuasa dan think tank yang ditubuh untuk menangani masalah kesusutan nilai Ringgit dan ekonomi negara.
9. MTEN-lah yang mencipta currency control atau kawalan matawang dan menyekat CLOB (Central Limit Order Book - pasaran saham haram yang ditubuhkan di Singapura) supaya segala perniagaan Ringgit oleh penyangak matawang dan penjualan saham Malaysia dalam CLOB ditamatkan.
10. Tindakan MTEN ini berjaya memulihkan ekonomi dan kewangan negara.
11. Mungkin sikap Gabenor Bank Negara dan Timbalan Gabenor yang cuba mengagalkan currency control tidak ada kena mengena dengan Dato Seri Anwar. Tetapi hakikatnya ialah kedua-dua pegawai ini terletak dibawah bidangkuasa Menteri Kewangan.
12. Saya berdoa Kerajaan Selangor tidak akan dipermainkan oleh Penasihat Ekonominya.
Friday, November 27, 2009
Tuesday, November 24, 2009
Perihal Datuk Menteri, Menantu Dan Carla Bruni
[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]
TOK GURU Nik Abdul Aziz Nik Mat akhirnya tunduk kepada persepsi dan pendapat umum bahawa pelantikan menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman, sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan adalah langkah tidak popular dan meragukan.
Apa pun alasan dan motivasi Menteri Besar Kelantan itu melantik menantunya ke jawatan penting yang sangat hampir dengan Pejabat Menteri Besar itu tidak berguna dan bermakna apabila berdepan dengan pendapat umum yang negatif.
Dipendekkan cerita, pengalaman Nik Abdul Aziz ini wajib serentak dijadikan teladan dan sempadan oleh semua Wakil Rakyat dan penjawat awam.
Teladan: Langkah Nik Abdul Aziz mengakui kesilapan dan memecat menantunya adalah tepat dan berani.
Sempadan: Sayangkan anak, menantu dan bini ada had dan batasan. Sayang di rumah bawa bahagia. Bawa anak, menantu dan bini campur tangan dalam urusan negara mengundang bencana.
Mungkin Nik Abdul Aziz termakan mantera meritokrasi. Mungkin pada perkiraannya si menantu layak dilantik ke jawatan itu atas dasar meritokrasi. Atau boleh jadi juga dia berasa bahawa sebagai Tok Guru, apa sahaja keputusannya akan dipersetujui dan dihormati.
Saya tidak akan kering air liur atau berhenti mengingatkan Wakil Rakyat bahawa pengundi memilih mereka dan memberi mandat kepada mereka. Pengundi tidak memilih apatah lagi memberi mandat kepada anak, menantu, isteri, abang, adik dan kroni mereka.
Teringat saya berita yang disiarkan oleh akhbar arus perdana tempatan pada 19 November lalu bertajuk “Carla Nafi Suami Jadi Pak Turut”. Carla adalah Carla Bruni-Sarkozy, seorang bintang filem Perancis yang kini isteri Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy.
Dalam sistem kepresidenan (presidency) Perancis seperti juga dalam sistem Amerika, Presiden adalah Ketua Negara dan Ketua Kerajaan. Jadi isteri Presiden Perancis dan Presiden Amerika memainkan peranan sebagai Wanita Pertama atau First Lady.
Kita tidak ada sistem itu. Kita ada dua ketua. Ketua Negara adalah Yang di-Pertuan Agong dan Ketua Kerajaan adalah Perdana Menteri. Macam Ratu Inggeris Ketua Negara dan Perdana Menteri Inggeris Ketua Kerajaan.
Jadi janganlah silap atau sengaja bagi gelaran atau jolokan Wanita Pertama (First Lady) kepada sesiapa. Kita tidak mahu berlaku salah protokol kerana negara kita adalah negara Raja Berperlembagaan dan kita ada adat resam sendiri.

Wednesday, November 11, 2009

Monday, November 09, 2009
A Banggol I Can Call My Own
[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]
THE NEW Straits Times’ page one picture today of the cattle sharing a banggol with the motorcars, several power tillers and a lorry to escape the floods in Kelantan tells a poignant story.
It was the story worth a million words and one that I am familiar with albeit with a modern twist.
The banggol is a raised ground in an otherwise flat topography of the rice fields and the grasslands.
I was the product of the banggols. There are several villages around mine in Kedah that have the word banggol in their names like Banggol Besi, Banggol Kambing and Banggol Petai.
During the rainy reason, when the Pendang River overflowed its banks for many miles on both sides, and the inundation lasted weeks, the banggols provided the much-needed temporary shelter for livestock.
Neighbours shared the banggols and cooperated with each other to feed the marooned animals. But there were occasions when disagreements broke out with the less cooperative neighbours.
Food would remain scarce for the livestock until after the floods had totally receded. Grasses and shrubs rotted in the floodwater and would take several weeks to fully rejuvenate.
A friend, who is a film enthusiast, told me that there is a 2004 Vietnamese movie called “The Buffalo Boy” which tells the story of quarrels among villages to gain control of the banggols during the Mikong’s annual floods.
The NST picture is special as it tells us of the change the country has gone through since my childhood in the 1950s. Then there were no motorcars, power tillers and lorries on the banggols. There were only cows, buffaloes and occasional goats.
Today, tractors and lorries have replaced the buffalo-driven wooden ploughs, bullock carts and anor (sledge) as farm essentials. Combined harvesters have taken over the backbreaking chores – literally sometimes – from human beings during the harvesting season.
Then floods were an essential part of the cycle of life. Floods that sometimes took lives and destroyed properties also enriched the soil, brought bountiful harvest of fish, lobsters and a variety of water birds.
Today, floods are big national news. What is very seldom asked and answered is why floods are getting bigger, less predictable and with greater lost of lives.
Those days, we built houses on stilts. Even when floodwater rose four or five ft., we were still dry on our stilted houses. We had sampan on the ready or at the very least we could quickly build bamboo rafts. Life was hard but the people were resilient and independent.
Friday, November 06, 2009
Zaid Leads The Registration Of Pakatan
[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]
IT is reported today that a pro-tem committee headed by the former Barisan Nasional Minister, Zaid bin Ibrahim, has made an application to register Pakatan Rakyat as an official alliance.
Another person mentioned in the media report is Anthony Loke Siew Fook, the DAP Socialist Youth (DAPSY) chief.
Zaid is the right person to lead exercise given his wide experience in representing Umno in legal matters since the late 1980s. He’s now a member of the Central Leadership Council of Parti Keadilan Rakyat.
Also it was Zaid who, not too long ago, was quoted by the media as saying that the People’s Alliance could not be formally registered because it lacked “the required” seven founding members.
Since then, however, the Chairman of the Election Commission, Abdul Aziz Mohd Yusof, had advised the coalition to formally register itself so that its applications to hold joint election talks could be considered.
On my part, I have argued that the PR did not have to wait to have seven founding members to apply for registration.
Pas vice-president Salahuddin Ayub was quoted as saying that Pas, the DAP and PKR were unequivocal in transforming the alliance into a legal entity.
The report says the alliance’s common symbol will incorporate the logos of all component parties.
Still, to my mind, it will be a big emotional issue for Pas and DAP supporters to say goodbye to their venerable moon and the rocket on the ballot papers.
Not seeing the moon and the rocket on the ballot papers is not going to be easy. Pas supporters are fanatical about their bulan, which is synonymous not only with the party but with Islam as well.
On the other hand, sharing a common symbol has been the practice of the main component parties of the Barisan Nasional and its predecessor Alliance from the very beginning.
The report also quoted the Registrar of Societies (ROS), Mohd Alias Kalil, as saying that his office had started studying the PR’s application.
KUDOS to members of the MCA disciplinary board if they had indeed resigned in protest against the restoration of Dr Chua Sooi Lek, as deputy president. The board sacked him from the post August. That’s being principle and having testicular gumption.
I had all a long contended that the Umno disciplinary board should have done that when the people it found guilty of money politics were either allowed to contest the party post (Khairy Jamaluddin) or be later appointed to the Supreme Council (Mohd Ali Rustam).
AND I applaud Minister in the Prime Minister’s Department aka KPI Minister, Koh Tsu Koon for taking his fouled-mouth detractors to task, saying that he would not be judged by them. He would be judged only by the PM whom he said endorses him. That’s correct. He was made a senator and a minister by the PM despite losing Penang to the opposition and himself being defeated in Batu Kawan.
Ahli Sunnah Wal Jamaah
1. Saya baru-baru ini telah tulis sedikit dibawah tajuk "Hukum Allah" berkenaan apabila sesuatu yang didakwa adalah hukum Allah samada benar ia adalah hukum Allah. Saya dikecam hebat oleh orang yang mungkin lebih terpelajar dalam agama. Nampaknya agama Islam di Malaysia ini tidak boleh disoal barang sedikit pun, walaupun untuk mendapat penjelasan.
2. Saya berdebar hati apabila membaca yang Dr Mohd Asri Zainul Abidin bekas mufti Perlis ditangkap dan dibawa ke balai polis. Dia dilepas dengan ikat jamin polis.
3. Seramai 30 anggota polis dan 20 lebih anggota Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah melakukan tangkapan ini. Ternampak seolah-olah Dr Asri ini seorang penjenayah besar yang mungkin mengganas apabila ditangkap. Tetapi beliau tidak pula memberontak. Sebaliknya beliau turut sahaja tanpa bantahan yang keras.
4. Kemudian akhbar melaporkan kes terhadapnya belum pun disediakan. Apakah tidak ada "due process" dalam penguatkuasaan undang-undang Islam di negara ini. Apakah mereka yang diberi kuasa dalam melaksanakan hukum Islam boleh dengan sewenang-wenangnya menangkap sesiapa sahaja.
5. Teringat saya akan "Islam Hadhari" yang saya dimaklum adalah Islam yang sesuai untuk zaman ini, iaitu Islam moden. Apakah ia sebahagian daripada kepercayaan ahli Sunah wal-Jemaah? Jika Ya maka orang Islam di Malaysia hendaklah masuk Islam Hadhari. Jika tidak apakah tindakan yang perlu diambil oleh penguasa agama Islam terhadap ajaran Islam Hadhari?
6. Selain dari itu saya juga keliru apabila membaca tulisan seorang pengkritik Dr Asri bahawa satu dari kesalahannya ialah beliau
7. Walaupun kita diberitahu ulama adalah pewaris Nabi tetapi mereka bukanlah Nabi. Mereka hanya manusia biasa walaupun terpelajar dalam agama Islam. Manusia biasa boleh membuat kesalahan termasuk kesalahan mentafsir. Sebab itulah terdapat banyak tafsiran yang amat berbeza antara mereka sehingga berlaku permusuhan dan peperangan antara pengikut mereka. Ini bermakna ada diantara tafsiran mereka yang mungkin tidak betul.
8. Di negara kita ini pun terdapat banyak perbezaan pendapat walaupun kita semua menerima ajaran ahli sunnah wal jamaah imam Shafii. Diantara sembilan negara dan satu wilayah di
9. Tentu jelas perbezaan pendapat tidak menjadikan seseorang itu sudah terkeluar dari arus perdana Islam sunni. Sudah tentu jika dikaji pendapat ulama yang mengikut ajaran sunni di negara-negara lain akan terdapat lebih banyak perbezaan.
10. Hanya kerana adanya perbezaan pendapat yang tidak besar tidak sepatutnya menyebab tuduhan bahawa seseorang itu sudah tidak lagi turut ajaran sunni. Apatah lagi perbezaan pendapat itu dialas dengan hujah-hujah yang berasas kepada Al Quran dan Hadith.
11. Semasa saya kecil lukisan rupa manusia dan binatang, penggunaan lampu letrik di dalam masjid dan kegunaan kereta bermotor untuk jenazah dilarang. Tetapi semuanya dianggap halal sekarang. Sekali lagi ajaran Islam dalam kaum sunni juga boleh berbeza dari satu masa ke satu masa.
12. Saya tidak nafi ajaran sesat ala Arqam, Ayah Pin dan Rasul Melayu perlu diawasi dan disekat. Tetapi janganlah penguasa agama terlalu ghairah hendak haramkan syarahan agama oleh orang yang tidak sebulu dengan mereka tanpa membuktikan ajaran itu memang bertentangan dengan Islam.
13. Jawapan kepada saya tentulah saya jahil berkenaan agama Islam dan tidak berhak bercakap berkenaan dengannya. Yang tidak akan dijawab ialah yang mana satu yang saya perkatakan ini adalah tidak berasas kepada kenyataan.
14. Janganlah terlalu cepat nak tangkap orang.