Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Sunday, May 03, 2009

Saturday, May 02, 2009

Anak Kampung Dan Komuniti Burung

Ruhanie Ahmad

Dalam kesibukan hidup seharian, tiba-tiba saya teringatkan kampung halaman di Batu Pahat. Paling mencuit kerinduan saya adalah mengenai kicauan aneka spesies burung yang menyegarkan jiwa. Hakikatnya begitu kerana majoriti anak kampung memang menghayati kemerduan nyanyian burung di kala Subuh, tengahari dan senja. Di kala malam bulan mengambang, mereka akan berasa sayup dengan dendangan burung pungguk tanpa renti mendayu-dayu sampai ke fajar. Kadang-kadang mereka akan dikejutkan dengan suara burung helang yang terbang bertebaran di angkasa pada waktu tengahari sambil cuba menyambar mangsanya di bumi. Di musim tengkujuh mereka akan melihat burung raja udang berkejar-kejaran sambil menerjah hujan. Pendek kata, kicauan burung dan perilaku hidup masing-masing tetap mengasyikkan kepada mereka yang mempunyai jiwa seni.

Warga burung memang menjadi sebahagian penghuni sesebuah kampung terutama sekali kampung yang terceruk jauh daripada hiruk-pikuk kemajuan dan pembangunan. Burung-burung akan terbang berkawan-kawan mencari rezeki di awal pagi. Mereka pulang ke sarang masing-masing di kala senja menjelang tiba. Mereka hidup rukun damai, tinggi semangat kesetiakawanan dan sungguh mulia kemuafakatan antara sesama kelompok atau dengan kelompok yang lain.

Hakikat ini amat menakjubkan. Saya tidak pernah terlihat seekor burung raja udang hinggap di atas kepala kawannya. Saya tidak pernah terpandang seekor buruk belatuk berebutan rezeki. Saya tidak pernah terjumpa seekor burung murai bergaduh sesama sendiri sebab seekor cacing. Saya tidak pernah terserempak dengan seekor burung kelicap yang bertengkar sesama sendiri kerana berebut madu di mayang kelapa yang sedang mekar.

Burung tempua membuat sarangnya tanpa dicemburui oleh pipit uban. Burung pungguk yang rabun di siang hari tidak pernah diganggu-gugat oleh burung perling. Burung kebayan tidak pernah bermegah diri kerana warnanya yang menawan. Burung gereja tidak pernah sekali mengganggu keharmonian burung terocok. Burung tekukur tidak pernah beradu kemerduan suara dengan tekukur. Burung merpati terbang dan hinggap tanpa cemburu kepada serindit yang berwarna kuning diraja.

Saya menulis kisah burung-burung ini kerana pada ketika ini nostalgia kerukunan burung-burung itu amat menjentik naluri diri. Mereka sentiasa sehati sejiwa. Mereka sentiasa muafakat. Mereka hidup menjunjung nilai-nilai, adat, etika dan disiplin diri. Mereka tidak tamak. Mereka tidak haloba. Jiwa mereka bersih daripada hasad dan dengki.

Setiap spesies burung mengenal asal usul dan susur-galur spesies masing-masing. Murai tidak akan berlagak sebagai merbah. Kebayan tidak akan menjadi perling. Belatuk tidak akan jadi raja udang. Serindit tidak akan menjadi pipit. Tempua tidak akan bersarang rendah. Burung pungguk tidak akan mendayu-dayu di siang hari. Sekali sekala murai memang akan jadi kecoh di tengah malam bila didapati ada bahaya di persekitaran persarangannya.

Persoalannya di sini mengapa harus manusia terpegun dengan komuniti burung? Mengapakah sistem kemasyarakatan komuniti burung wajar dikaji dan dihayati? Kenapakah komuniti burung sentiasa menjunjung tinggi etika, adat, resam, budaya dan kelaziman hidup tanpa rasa jelak, jemu dan lelah?

Apapun burung dan cara hidupnya sentiasa menakjubkan saya. Sewaktu membuat ucapan sulung di Dewan Rakyat, Parlimen Malaysia pada 11 Disember 1990, saya berucap mengenai demokrasi. Lantas saya ambil iktibar burung yang mengetahui batas dan tahap kebebasan masing-masing, yang tahu menghormati hak dan keistimewaan spesies yang lain, yang tidak pernah hinggap di atas kepala spesies sendiri atau spesies lain, yang tidak pernah memijak kepala sesama sendiri apatah lagi kepala spesies lain.

Ucapan itu saya tujukan kepada Lim Kit Siang yang sebelum itu membahaskan soal demokrasi secara berapi-api. Saya tidak pasti beliau memahami analogi saya itu kerana di kalangan Ahli Parlimen BN pun ramai yang bertanya mengapakah saya mengheret soal demokrasi dengan sistem kehidupan burung-burung?

Saya tidak dapat menghuraikan jawapan kepada pertanyaan itu. Tetapi, mereka juga tidak dapat menjawab pertanyaan saya, salahkah jika manusia yang dianugerahi Allah dengan pemikiran meluangkan sejenak masa mereka untuk meneliti karenah, gelagat, perilaku dan kaedah kehidupan komuniti burung? Fikir-fikirkanlah!
5 comments Links to this

No comments: