Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Monday, January 12, 2009

Monday, January 12, 2009

EKONOMI SURAM: JANGAN PANIK?

Ketua Jabatan Ekonomi London School of Economics and Political Science, Profesor Danny Quah, meminta pemimpin dan rakyat Malaysia “jangan panik” kerana “dunia belum kiamat” dan “Asia dijangka tidak mengalami kemelesetan drastik walaupun terdapat jangkaan akan menerima tempias krisis kewangan di Amerika Syarikat.”

Ekonomi Malaysia Mampu Pulih Dalam Tempoh Enam Bulan

KUALA LUMPUR, 10 Jan (Bernama) -- Ekonomi Malaysia mampu pulih daripada kelembapan semasa dalam tempoh antara tiga dan enam bulan, menerusi sokongan kerajaan serta dasar yang kukuh.

Ketua Jabatan Ekonomi London School of Economics and Political Science, Profesor Danny Quah berkata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai keupayaan untuk membawa Malaysia ke tahap pembangunan ekonomi selanjutnya.

"Kerajaan tidak wajar terlalu memberi penekanan terhadap defisit bajet, sebaliknya memberi tumpuan terhadap malaksanakan dasar-dasar yang mampu meningkatkan daya saingan negara bagi menampung pertumbuhan dan pergerakan ekonomi," kata Quah pada ceramah Persatuan Alumni London School of Economics and Political Science (LSE) Malaysia.

Meskipun unjuran ekonomi global yang suram, Quah memberi mesej jaminan yang kukuh.

"Jangan panik. Dunia belum kiamat. Asia dijangka tidak mengalami kemelesetan drastik walaupun terdapat jangkaan akan menerima tempias krisis kewangan di Amerika Syarikat," kata Quah. – BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsbusiness.php?id=382775

Apa yang diramalkan oleh Quah mungkin benar. Tetapi, kerajaan Malaysia wajar meramalkan keadaan yang eksrim, yang terburuk. Indikator kesuraman ekonomi dunia berada di depan mata kita. Jadi, jangan terlalu bergantung kepada ramalan seperti ini. – Ruhanie Ahmad
0 comments Links to this post

No comments: