Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Thursday, January 08, 2009

PRK KUALA TERENGGANU DAN POLITIK NASIONAL

Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu amat signifiken kepada UMNO, Barisan Nasional (BN), PAS dan Pakatan Rakyat (PR). UMNO dan BN mengharapkan kemenangan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh. PAS dan PR mengharapkan kejayaan Mohd. Abdul Wahid Endut.

Kepada UMNO pusat, kemenangan Farid selaku proksi Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, akan jadi indikator kepada penerimaan para pengundi kepada Abdullah di saat-saat akhir kepimpinannya. Kemenangan ini juga akan mengukur komitmen Datuk Seri Najib Tun Razak, selaku pengarah PRK tersebut, untuk memastikan kemenangan proksi Abdullah.

Kepada UMNO Terengganu, kemenangan Farid akan mencerminkan tahap perpaduan di kalangan pemimpin parti berkenaan di peringkat negeri. Ia akan jadi manifestasi penerimaan kelompok Datuk Seri Idris Jusoh selaku bekas Menteri Besar, kepada kelompok Datuk Ahmad Said, selaku Menteri Besar mutakhir, dan sebaliknya.

Pelbagai komponen BN bukan UMNO pula mahu memastikan kemenangan Farid untuk membuktikan bahawa tahap kesetiakawanan mereka dengan UMNO yang retak di era pasca PRU12 telah pulih seperti sediakala.

Kepada PAS, kemenangan Wahid akan membuktikan tahap persefahaman antara kelompok Datuk Seri Haji Hadi Awang selaku presiden, kelompok Datuk Nik Aziz Nik Mat selaku Musyidul Am, dan kelompok Erdogan pimpinan Nasaruddin Mat Isa selaku Timbalan Presiden.

Kepada PR, kemenangan Wahid akan jadi ujian utama sama ada pakatan yang longgar dan tidak berdaftar itu akan wujud secara berwibawa dan bersatupadu setelah melalui proses persengketaan antara PKR dengan PAS di Selangor dan antara PKR dengan DAP di Pulau Pinang baru-baru ini. Kemenangan Wahid juga akan membuktikan sama ada pakatan siasah ini akan terus wujud atau mungkin menemui jalan penghujungnya tidak lama lagi.

Begitulah hakikatnya PRK Parlimen Kuala Terengganu kepada politik nasional Malaysia. Banyak pihak meramalkan BN akan berjaya. Tetapi, ada juga pihak mahukan PR memang. Kedua-dua pihak ini wajar menganalisa huraian di atas sebelum meramalkan siapa akan menang dan siapa akan kecundang. Akhir sekali, akuilah hakikat bahawa Allah SWT sahaja akan menentukan segala-galanya! – Ruhanie Ahmad

9 comments Links to this post

No comments: