Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Friday, July 31, 2009

Rakyat Penilai Mutakhir KPI Menteri

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

ISNIN lalu, Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak mengumumkan ciri-ciri Petunjuk Utama Prestasi (Key Performance Indicators – KPI) dan menamakan menteri yang bertanggungjawab ke atas enam bidang keputusan utama nasional (National Key Results Areas -- NKRA).

Menteri-Menteri NKRA adalah:

1. Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin bagi memperluas akses kepada pendidikan bermutu dan mampu diperoleh;

2. Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein bagi pencegahan jenayah;

3. Menteri Jabatan Perdana Menteri Mohd Nazri Abdul Aziz bagi memerangi rasuah;

4. Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Shahrizat Abdul Jalil bagi menaikkan taraf kehidupan orang berpendapatan rendah;

5. Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Shafie Apdal bagi menaikkan taraf kemudahan infrastruktur luar bandar dan pedalaman; dan

6. Menteri Pengangkutan Ong Tee Keat bagi memperbaiki pengangkutan awam dalam jangka masa sederhana.

Laporan Bernama memetik Mohd Najib sebagai berkata bahawa kerajaan beliau beriltizam melaksanakan perubahan melalui pengurusan yang berpaksikan pencapaian dengan menggunakan kaedah NKRA dan penilaian KPI.

Walaupun PM hanya mengenal pasti enam bidang utama, kita harap ini tidaklah pula bermakna bidang-bidang seperti kewangan dan fiskal, kesihatan, perdagangan, pelancongan dan belia tidak penting dan menteri-menterinya terlepas daripada penilaian KPI.

Saya harap itu bukanlah maksud Perdana Menteri. Namun begitu, jika pada penilaian Perdana Menteri, ada kementerian yang dirasakan tidak perlu dan tugasnya boleh diagih-agihkan kepada enam kementerian NKRA maka kementerian itu eloklah ditutup.

Kerajaan wajib mendahului dan memberi teladan kepada rakyat jelata dengan memulakan proses berjimat-cermat dan berbelanja dengan berhemah.

Oleh sebab Mohd Najib sendiri berikrar yang dia akan memikul tanggungjawab mutakhir ke atas matlamat NKRA dan pencapaian KPI, maka, seperti kata ungkapan bahasa Inggeris “the buck stops here.”

Dalam erti kata yang lain, jika matlamat NKRA dan KPI terlaksana dan kehidupan rakyat jelata menjadi bertambah sejahtera, aman dan makmur seperti yang dijanjikan dalam Manifesto Barisan Nasional 2008 maka Perdana Menteri wajar dipuji dan disokong.

Sebaliknya jika matlamat NKRA dan KPI tidak terlaksana dan kehidupan rakyat jelata menjadi semakin tidak sejahtera, tidak aman dan tidak makmur maka Mohd Najib wajar dicaci (lawan puji) dan ditentang (lawan disokong).

Meminjam hujah Mohd Najib sendiri, sebagai ketua kerajaan dia sedar bahawa akhirnya rakyat jelatalah yang akan menilai kepemimpinannya.

Mengenai kesesuaian menteri yang dinamakan untuk memikul tanggungjawab NKRA itu, saya tidak berhasrat membuat sebarang ulasan untuk sementara waktu ini. Saya tahu majoriti pembaca dan pembahas blog ini mengenali siapa mereka.

Harap-harap tidak berlakulah keadaan di mana kita menyerahkan bunga yang cantik molek lagi harum kepada sang kera dan meminta sang tikus memperbaiki labu.

Sekiranya ini terjadi dan si Luncai terjun ke sungai dengan labu-labu yang kita amanahkan kepadanya maka kita tahu siapa yang wajib kita pertanggungjawabkan – held responsible.

No comments: