Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Friday, September 21, 2007

PART V1


Brader, (Part 6)

Semalam tidak mengapa tetapi untuk tempoh 3 tahun bukan kepalang.
Apa guna cerita asrama-asrama sekolah lain. Nak tahu nostalgianya teruskanlah membaca ruangan ini.
Saya mulakan dengan waktu saya junior, salah, mula dengan interview lagi. Interview dipanggil melalui Surat Resmi Kementerian Pertahanan. Datang interview selama 2 hari 2 malam. Ngeri kalau kita bukan darah pahlawan. Surat tu suruh bawa pakaian sukan (game order) warna putih T-shirt berkolar, seluar pendek putih, stokin sukan putih dan kasut sukan pun putih. Mana ada zaman ini temuduga sebut sampai 'game order'. Tempat berkumpul di Stesyen Keretapi Seremban. Naik bas EME School hijau yang ada hidung tu. Masa itu escort bas tu pakai senjata sterling. Kita budak kampung terjeling-jeling nak tengok senjata tu. Maklumlah kelopaknya bengkok dan panjang. Panggil nama dan secara spontan kita jawap "Pak Cik". Serta merta kena marah "kepala otak kamu! Pak Cik". Jawab "staf". Fuyoooh, terkejut bodoh tu waktu itu. Samseng kampung hilang taring, kuku termasuk, ekor masuk bawah peha, batu naik sampai bawah dagu.

Brader, slogan 'correct at first time and correct all the times' telah diaplikasikan seawal beberapa patah perkataan pertama dengan tentera masa itu. Menegur kelemahan jangan tunggu lama. Akhirnya kita tidak akan buat lagi kerana impek teguran pertama amat berkesan.

Ada yang naik truck 3 ton, juga ada hidung. Sampai EME School lama, kita di bariskan dan taklimat untuk masuk bilik. Brader ingat blok mana ? Blok bilik Akedemik kat bawah tu. Ingat ke kita mandi guna kolam kanvas hijau yang didindingkan dengan canvas dinding muckey tent ! Bila malam beberapa brader senior datang sembang. Ada yang belikan mee dan nasi lemak untuk seorang dua. Masa tu Brader Ayob (Senior Apprentice Sargent) datang memberitahu skot mereka dan lain-lain brader untuk tidak mengganggu kita.

Selain dari ujian bertulis kita juga diarahkan untuk bermain beberapa permainan di padang EME School. Mereka berikan greding, maksudnya, ada markah sukan. Waktu itu kita belajar bahawa sukan dan kecergasan fizikal bukan doktor sahaja yang periksa. Nilai sukan diaplikasikan untuk memastikan kita dari kalangan kanak-kanak yang cukup cergas. Relevensi mengaitkan sukan sebagai penting untuk maju dan untuk bekerja dengan kerajaan waktu itu, jelas.

Temuduga akhir di laksanakan di Kementah dekat bangunan konkrit lama kawasan Tenaga Kerja. Dato' Abul As kalau tidak silap saya sebagai Pengerusi Lembaga No. 3. Balik ke kampung menunggu jawapan.

bersambng . . . Nostalgia Afats.

ZULKIPLI BIN A. MALIK 530359 (Intake 6)

No comments: