Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Monday, June 29, 2009

Dulu Dituduh Kafir, Sekarang Dikata Ayah Pin

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PEMBAHAS OKJ, antara lain, menulis; “Boleh Dato’ tulis sikit mengenai samakan UMNO dengan ajaran sesat Ayah Pin, Komunis dan Chin Peng serta komen mufti dalam paper hari ini.”

Terima kasih kepada Sdr OKJ, para pembahas, pelawat dan pengikut tetap yang telah mendaftarkan diri sebagai “followers.” Hari ini komuniti “followers” kita berjumlah 550 orang.

Saya nak bagi sikit pandangan saja. Tak payahlah saya ulang sebut nama orang tertentu itu. Kita semua tahu siapa dia. Tak payahlah kita dewa-dewakan sangat. Kita semua manusia. Ada kekuatan dan ada kelemahan.

Kita semua sudah kenal manusia atau insan yang suka buat kenyataan yang Orang Putih kata “outrageous” itu. Dalam bahasa Melayu, “outrageous” ni lebih kurang tak masuk akal atau bukan-bukan.

Lagipun, kerja mengkafirkan Umno atau mana-mana kelompok Muslim bukanlah perkara baru. Ia berlaku dari semasa ke semasa sejak zaman berzaman lagi. Bukan di negara kita saja, malah di seluruh dunia. Bukan di kalangan orang Islam saja, malah dalam semua agama dan kepercayaan.

Orang yang mengaji di pondok, tinggal dalam kawasan pondok atau berdekatan pondok, tahulah penyakit ini. Senjata paling bisa menikam musuh sesama muslim adalah dengan menuduh seseorang itu kafir, sesat, murtad, jahil dan seumpamanya.

Malah tok-tok guru pondok dan lebai-lebailah yang paling terdedah kepada membuat tuduhan dan andaian seperti ini.

Itulah cara mereka mengawal dan mengepung pengikut mereka dan menolak orang luar yang mengancam periuk nasi mereka, termasuklah orang luar yang lebih warak dan lebih berilmu daripada mereka.

Saya membesar dalam persekitaran pondok. Allahyarham ayah saya mengaji pondok. Tetapi dia mengambil keputusan tidak jadi lebai walaupun dua kali mengerjakan haji dan sebulan sebelum dia meninggal dunia, dia khatam al-Quran empat kali, dengan membaca terjemahannya sekali.

Ramai saudara maranya tok guru pondok dan lebai yang disegani. Tetapi, macam manusia biasa juga, tok guru dan tok lebai tidak terkecuali daripada bercakap bukan-bukan.

Hanya tok guru yang paling tinggi pekerti dan akhlaknya saja yang tidak mengeluarkan petua, arahan atau pandangan yang bukan-bukan. Apatah lagi mengatakan Tuhan mencarut.

Mereka cakap dengan penuh sopan santun, lembut dan dengan nada memujuk. Tetapi ada juga tok guru pondok yang berkhutbah bukan main lagi tapi membutakan mata dan memekakkan telinga kepada perkara-perkara buruk yang berlaku dalam pondok mereka. Dalam pondok pun ada maksiat.

Bukan apa, tapi sebab tidak semua penghuni pondok dan anak buah tok guru itu orang alim atau orang baik-baik. Ada yang jadi orang suruhan dan pekerja saja.

Kalau di Kedah pada zaman dulu, tok-tok guru ada banyak bendang dan dusun. Jadi mereka inilah yang dikerah mengerjakannya.

Di tempat saya, dulu ada dua orang tok guru adik beradik yang sangat dihormati. Kedua-duanya sudah kembali ke rahmatullah, iaitu Tok Guru Haji Aziz dan Tok Guru Haji Razak.

Alhamdulillah, tradisi keilmuan dan kesederhanaan yang mereka amalkan berterusan dengan adanya sekolah yang mereka asaskan di Pendang.

Di Kedah juga, isu orang Umno dikafirkan bukan baru. Itulah inti parti kempen terhadap Umno pada tahun 1969 atas alasan Umno berpakat dengan MCA dan MIC dalam Perikatan.

Tetapi sekarang bukan Umno saja yang berpakat dengan bukan Islam. Parti Islam pun dah berpakat dengan bukan Islam. Jadi tidak timbul atau tidak kedengaran lagilah soal Umno kafir.

Maka digantikanlah dengan tuduhan-tuduhan baru seperti yang Sdr OKJ sebut itu. Politik, saudara!

Tak tahulah saya macam mana Umno boleh disamakan dengan Ayah Pin, pengganas komunis dan Chin Peng. Kalau tak silap saya, Kerajaan Terengganu yang dipimpin oleh Umno itu pun dah lama haramkan ajaran Ayah Pin.

Tapi Jabatan Agama dan polis nampak macam “relax” saja dalam hal Ayah Pin ini. Itulah sebabnya ada orang percaya Ayah Pin pandai ilmu ghaib.

Komunis yang saya tahu, tak toleransi terhadap agama. Masa saya melawat Kesatuan Soviet sebelum keruntuhan empayar komunis itu, banyak masjid dan madrasah di wilayah Islam di Asia Tengah (Central Asia) sama ada ditutup atau ditukar menjadi pusat kebudayaan.

Tidak dengar pula Kerajaan yang diterajui Umno buat kerja yang sama. Yang saya tahu, di Kelantan penuh dengan pondok dan madrasah. Malah tak salah kalau kita kata Kelantan adalah sebuah pondok yang besar yang diperintah oleh seorang Tok Guru.

Mengenai komen Mufti Perak, saya setuju. Orang Melayu jangan taasub sangat dengan ideologi politik dan cakap orang politik. Agama, bangsa dan kelangsungan lebih penting.

Orang bukan Melayu, khasnya Cina, mereka pun berparti. Malah mereka ada lebih banyak parti. Tapi matlamat pokok mereka sama, iaitu kuasa politik dan kuasa ekonomi untuk kaum mereka. Kita pula macam kera sumbang, terhegeh-hegeh malu hendak pertahankan hak kita kerana takut dituduh perkauman.

Jadi lebih kurang macam itulah pandangan saya mengenai perbuatan menyamakan Umno dengan ajaran sesat Ayah Pin, komunis dan Chin Peng serta komen mufti mengenai perpaduan.

Terima kasih.

No comments: