Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Wednesday, June 17, 2009

PM Rasai Keikhlasan Cadangan Pas

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

CADANGAN Kerajaan Perpaduan yang diilhamkan oleh Presiden Pas, Abdul Hadi Awang, mendapat anjakan daripada Presiden Umno dan Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, hari ini.

The Star Online memetik Mohd Najib sebagai berkata yang dia boleh merasakan keikhlasan dalam saranan Pas untuk membentuk Kerajaan Perpaduan.

Justeru itu, kata Perdana Menteri, Umno terbuka kepada perbincangan mengenainya.
Pada 5 Jun lalu, Abdul Hadi menyatakan hasrat agar Kerajaan Perpaduan ditubuhkan di peringkat pusat demi pentadbiran negara yang lebih lancar.

Katanya Kerajaan Perpaduan yang merangkumi semua parti politik mungkin menjadi jalan terbaik bagi menyelesaikan masalah yang kini melanda sistem politik negara.
Dia mendakwa bahawa rakan-rakan Pas dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP dan PKR “telah bersetuju dengan cadangannya.”

''Ya, mereka telah menerima cadangan saya. Sebelum saya menghebahkannya, saya telah terlebih dahulu memaklumkan kepada kedua-dua buah parti itu dan mereka pada umumnya bersetuju demi masa depan negara,'' katanya selepas merasmikan Muktamar Ke-55 Pas di Stadium Malawati, Selangor.

Namun selepas itu cadangan dan kenyataan beliau disangkal dan disanggah oleh parti-parti rakan Pas dalam PR dan oleh pemuka-pemuka Pas sendiri, terutama Mursyidul Amnya, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan penyokongnya.

Kali terakhir kerajaan campuran ditubuhkan atas alasan perpaduan nasional dan keselamatan negara adalah selepas pergaduhan kaum 13 Mei, 1969.

Dua parti pembangkang utama yang menyertai Perikatan bagi membentuk Kerajaan Perpaduan itu adalah Pas dan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan).

Ini membawa kepada pembentukan Barisan Nasional yang bertanding dan memang besar dalam pilihan raya umum 1974. Pada tahun 1977 Pas dipecat daripada BN.

No comments: