Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Thursday, December 04, 2008

Tuesday, December 02, 2008

TUN MAHATHIR ADALAH BERLIAN REBUTAN DUNIA ISLAM

Tun Dr Mahathir Mohamad menerima dua anugerah tertinggi – pingat emas kelas satu daripada Shahid Behesti University of Medical Science and Health Services dan ijazah Phd daripada Tehran University of Medical Sciences – yang disampaikan di dua majlis berasingan di Tehran, Iran, pada 1 Disember 2008.

Tun Mahathir menerima kedua-dua anugerah tersebut daripada kerajaan Iran atas jasa-jasanya sebagai negarawan Islam yang mempertahankan hak-hak serta maruah dunia Islam dan meningkatkan kesejahteraan ummahnya.

Anugerah itu juga adalah sebagai mengenang pengorbanan Mahathir yang berjuang menyatupadukan umat Islam di serata jagat.

Dalam ucapannya di Shahid Behesti University of Medical Science and Health Services, Tun Mahathir mencadangkan dunia Islam dan ummahnya berjuang mengembalikan tamadun Islam menerusi penguasaan pelbagai ilmu.

Perjuangan ini, katanya, akan membolehkan dunia Islam dan ummahnya terbebas daripada penindasan kuasa-kuasa besar yang pernah menggunakan kebijaksanaan para intelektuil dan ilmuan Islam sebagai asas kemajuan serta tamadun mereka di zaman silam.

Di Tehran University of Medical Sciences, Tun Mahathir mengkagumi keupayaan universiti berkenaan mempelopori pelbagai teknologi perubatan moden, termasuk dalam penemuan ubat bagi penyakit Aids.

Tun Mahathir menerima sambutan yang sangat hangat di kedua-dua majlis tersebut. Pada suatu ketika, kelihatan para pelajar serta pensyarah universiti berebut-rebut untuk bersalaman dengan beliau.

Menyaksikan keadaan sedemikian, salah seorang anggota rombongan Malaysia yang mengiringi Tun Mahathir berkata: “Saya amat bangga. Mahathir memang sebutir berlian yang sentiasa dikagumi oleh dunia Islam dan ummahnya!”

Antara dua majlis di atas, Tun Mahathir mengadakan pertemuan dengan Presiden Iran untuk membincangkan pelbagai perkara kepentingan bersama. Malam tadi beliau ditemuramah oleh Tehran TV Four. Beliau dan rombongan akan pulang ke tanahair pagi esok. – kiriman Ruhanie Ahmad daripada Tehran, Iran.

No comments: