Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Wednesday, December 31, 2008

Major(rtd)Ramli Ab Rahim


  • Al-Imran (The Family of Imran) [3:185]


    Kullu nafsin thaiqatu almawti wainnama tuwaffawna ojoorakum yawma alqiyamati faman zuhziha AAani alnnari waodkhila aljannata faqad faza wama alhayatu alddunya illa mataAAu alghuroori
    3:185 Every soul shall have a taste of death: And only on the Day of Judgment shall you be paid your full recompense. Only he who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have attained the object (of Life): For the life of this world is but goods and chattels of deception.


    Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.



    Fussilat (Explained in Detail) [41:33]


    Waman ahsanu qawlan mimman daAAa ila Allahi waAAamila salihan waqala innanee mina almuslimeena
    41:33 Who is better in speech than one who calls (men) to Allah, works righteousness, and says, "I am of those who bow in Islam"?

    Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru (mengesakan dan mematuhi perintah )Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata:'Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah).



    Life without death is imperfect. Death is a part and parcel of our life. Zikrul Maut (remembering death) is sunat.

    No comments: