Marhaban4u.com

MESYUARAT AGONG PERTAMA KOPERASI DAN TARAWIKH AFATS 2009

Tuesday, December 23, 2008

Tuesday, December 23, 2008

MAJORITI MEREKA ADALAH MELAYU

Berita di bawah ini belum pasti menawan perhatian orang UMNO, walaupun parti tersebut ada Biro Buruh di peringkat induk, pemuda, wanita dan puteri, dari peringkat pusat sampailah ke cawangan. Berita ini juga belum mengambilkira mereka yang akan dibuang kerja oleh Singapura.

Apa yang pasti, majoriti yang kena buang kerja adalah anak-anak Melayu. Jadi ke mana mereka selepas ini? Untuk hadiri kurus re-orientasi? Buat apa kalau kerja tak ada? Buat apa kalau kursus itu habiskan duit kerajaan tapi tak menepati sasaran yang sebenar-benarnya?

Dengan wujudnya berjuta-juta pekerja asing – halal dan haram – di Malaysia ketika ini, apa agaknya dasar tenaga manusia Malaysia dalam sebulan dua lagi?

4,749 BAKAL DIBERHENTI

KUALA LUMPUR 22 Dis. – Trend pemberhentian pekerja diramal serius tahun depan dengan seramai 4,749 pekerja akan diberhentikan oleh 102 majikan dalam tempoh tiga bulan pertama setelah mengambil kira kelembapan ekonomi dunia.

Jumlah pemberhentian pekerja itu adalah angka rasmi yang dilaporkan oleh majikan, kebanyakannya dalam industri elektronik kepada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) setakat ini.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa mengulas isu itu berkata, kerajaan kini dalam perancangan untuk menyediakan program latihan semula kepada pekerja yang diberhentikan bagi membantu mereka mendapat pekerjaan baru.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1223&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Oleh itu, kita tunggu dan lihat untuk pastikan sama ada orang UMNO dan ramai lagi pemimpin UMNO sensitif terhadap perkembangan pengangguran seperti ini tidak lama lagi. – Ruhanie Ahmad
0 comments Links to this post

No comments: